Tuesday, 27 June 2017

Tre kjappe

The Magicians av Lev Grossman
Terningkast: 5


The Magicians handler om Quentin Coldwater, en genial, men misforstått og pessimistisk tenåring med en pinlig forkjærlighet til en barnebokserie om den magiske verdenen Narnia Fillory. Han tror alle hans drømmer skal gå i oppfyllelse når han får plass på den magiske skolen Brakebills, men til tross for at den nye skolen gir ham trolldom, sex, fest og gode venner blir det ikke like eventyrlig som han håper. 

Jeg har sett TV-serien Magicians på HBO, og har vært ganske lite imponert over gjennomførelsen. Serien lovet liksom Harry Potter satt i New York og med en moderne tvist, men leverte billig drama og halvhjertet skuespill. Jeg prøvde derfor boken i stede, og den er mye, MYE bedre. Den kjipe stemningen og de egoistiske karakterene hører bedre til i tekst enn i bilde. Jeg kommer absolutt til å vurdere å lese de neste bøkene i serien også. 



We Were Liars av E. Lockhart
Terningkast: 6

Hvert år frem til hun er 15 år gammel tilbringer Cadence sommeren på den styrtrike familiens private øy sammen med de jevnaldrende søskenbarna, Mirren og Johnny, og etter hvert også "outsideren" Gat. Sommer 15 forandrer alt. Cadence bader alene og holder på å drukne, og lider senere av hukommelsestap og voldsomme migrener. Mirren, Johnny og Gat svarer ikke på brevene eller epostene hun sender, og hun blir ensom og bitter. Sommer 17 vender hun tilbake til øyen, og vil prøve å finne ut hva som skjedde sommeren to år tidligere. Sannheten er sjokkerende og vond. 

Jeg har sett denne i bokhandlene mange ganger, både på norsk og engelsk, og aldri plukket den med meg. Nå som jeg endelig har lest den ELSKER jeg den! Mange har kritisert skrivestilen i boken, men jeg likte den godt. Den har en slags mørk eventyrstil som passer godt til det spennende plottet. We Were Liars var tregere i begynnelsen enn mot slutten, og den er absolutt verdt å lese. Karakterene og handlingen er det som får boken til å stikke seg ut. Anbefales!



One Of Us Is Lying av Karen M. McManus
Terningkast: 4

En skolenerd, en prinsesse, en idrettsstjerne, en bad boy og en outsider må sitte igjen etter skoletid. I løpet av timen faller outsideren, Simon, om død, og politiet finner peanøttolje i koppen Simon drakk av. Én av de fire andre elevene må ha drept ham. Men hvem?

Jeg kjøpte One Of Us Is Lying fordi det så ut som en lettlest ungdomsroman, og som en perfekt blanding mellom The Breakfast Club og en kriminalroman. Boken leverte på begge punkter! De fire veldig ulike ungdommene finner vennskap og støtte i hverandre, og klarer omsider å finne den skyldige. Jeg likte boken svært godt, selv om skrivestil og plott til tider var litt forenklet og urealistisk. Anbefales om du vil ha noe lettlest til sommeren!



Har du lest noen av disse?



No comments:

Post a Comment